cerita la apa sahaja........

syukur atas nikmat Allah yang tidak terhingga...
Selawat dan salam buat junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w
salah mahabbah, mawaddah, dan rohmah buat semua muslimin, muslimat, pembaca sekeliannya..


baru-baru ni banyak perkara yang dibincangkan dalam laman sosial terhebat era ini... :)
senyum2... senyum.. dan terus tersenyum...
banyak perkara yang bermain di minda...


Antaranya :


"fikirkan apa yg perlu.terutamanya kpd yg memerlukan.fikirkan ap yg penting dan bkan skadar kepentingan.andai kehendak dan keperluan dtgnya seiring, ketika itulah baru pertimbangkan dgn serasional mgkin ttg dimana keperluan dn kepentingan, ap yg benar2 mndtgkan faedah ktka keputusn direncanakn.bertindaklah mgkut kata hati dgn iman yg berbisik,bukan skdar omongan atau angan2..."


"bersabar, bersabar dan terus bersabar.. itulah yang harus diamalkan.. tidak mengapa jika bukan sekarang tp mgkin satu hari nanti.. hy DIA yang mengerti. seandainya ada peluang, dengan izin-Nya akan dipermudahkan jua segala urusan..insyaAllah.. semoga terus selalu bertabah!! ♥♥"


"manusia. slalu meminta berlebih-lebihan dan meletakkan harapn yg tinggi atas sesuatu yg benar2 diimpikan. tetapi kta lupa utk berty diri sndir, ap yg telah kta sumbgkan dn ap yg tlh kta berikan.. "if u want to get MORE, u hv 2 gv MORE, u wil nEVER get more if u do not do N give MORE" jdilah insan yg suka memberi dr HY SUKA MENERIMA... BERILAH DGN IKHLAS KRN ITU LBIH BERMKNA DIsisi-Nya ♥♥"


macam-macam kan perkara atau perasaan atau apa sahaja yang boleh jadi topik... emm itulah anugerah Allah..
idea yang datang mencurah-curah untuk dengan lajunya tekan-tekan kat keyboard.. teringat lagu Maher Zain
"look around yourself, can you see this wonder, spread in front of you... n so on...



banyak kali jugak terfikir-fikir, hebat kan akal manusia ni? pandai tulis, baca, perasaan, dll
Ya, akal yang Allah kurniakan... hebat lagi penciptanya kan?


macam ni la senang cerita.. kita pernah tak terfikir, macam mane la orang buat handphone?
orang kat Ghana pun boleh dengar suara emas kita kalau kita call orang kat sana kan?
ingat tak masa kita mula-mula kenal telefon? bila ye? mesti tak ingat kan?


contohla kalau kita ingat.. masa tu kita mesti terfikir, sape la yang pandai sangat cipta alat untuk dengar kita bleh bercakap sampai jauh pun boleh dengar.. teringat masa zaman kecik2 dulu, selalu terfikir, macam mana suara boleh dengar dalam telefon, tak pun macam mana kalau taip mesej, mesej tu boleh masuk dalam handphone orang lain, macam mane bleh pindah lagu kat handset orang gna blutoth? 


macam mana???? macam mana?? macam

mana?????? sape hebat sangat boleh buat macam 

tu??????

tapi manusia jarang fikirkan tentang siapa yang buat bumi, bintang, bulan, betapa hebatnya alam.. ada siang, ada malam, macam mane negara kita tak ada salji, negara lain panas melampau, padahal semua itu berada atas bumi yang sama, matahari yang satu, bulan yang satu.. YA ALLAH, MAHA HEBATNYA ENGKAU.. tapi kita selalu lupa nak ucap syukur, asyik gemar meminta apa yang kita tak punya, sekadar memikirkan kepentingan dan keperluan, tapi jarang memikirkan cara kita nak yakin bahawa Allah la pengatur segalanya....



Ya Allah, ampunilah kami .. kami selalu lupa ya Allah, kami selalu zalim pada diri kami sendiri.. Kami tidak menyedari kasih sayangMu begitu luas, tika pintu kemaafan insan lain tertutup untuk kami, Engkau buka kan pintu rahmatMu, pintu taubatMu untuk kami memohon, dan kami berdoa.. Ya Allah, jadikanlah kami, sahabat2 kami, keluarga kami, anak cucu kami, orang-orang yang selalu bersyukur dan redha atas ketentuanMu.. amin ya Rabbal 'alamin .......





No comments:

Post a Comment