tiada satu yang tersembunyi dari Allah...


Tatkala pena rancak menuturkan bait katanya..
Tatkala fikiran jauh merenung nun di dasar jiwa yang sedang tandus..
Semakin jauh rasanya..
Terikat dengan cinta pada dunia..
Yang entah di mana akhirnya..
Seakan-akan meninjau kisah silam..
Yang sentiasa bermain-main di fikiran..
Mentafsir dari mana datangnya semua anasir itu..
Sedang manusia fitrahnya adalah kabaikan segala..
Ahh. Namun cuba kuertikan..
Dalam erti kataku sendiri..
Aku takut tewas, tapi pandangan siapa untuk tewasku itu..
Pandangan Pencipta atau berlegar ikutan nafsu semata…
Jiwa yang sentiasa kaya namun hati miskin untuk melajurkan sebuah cinta suci yang terpendam..
Hanya dsimpan di kamar hati yang sekian lamanya tidak diusik..
Seolah meronta-ronta mencari jalan keluar yang indah..
Dipenuhi dengan segala aksara cinta, semurni, dan setulus nafas seorang hamba..
Tuhan, bekalkan aku dengan cahayaMu..
Seperti mentari melabuhkan nurnya yang indah meliputi seluruh bumi dan seisinya..
Agar dapat aku bisa menghargai nyawaku yang baru,
Sewangi kasturi dan seindah pelangi terlakar gah dibibir langit..
Tanpa cinta Mu aku larut, aku lemah, dan jahil..
Mencari diri, SEORANG, tanpa teman untuk memujukku…

No comments:

Post a Comment