tatkala ujian datang menimpa...

alhamdulillah... selawat dan salam atas junjungan besar Baginda s.a.w...

Semalam : 26 September 28 Syawal..

Antara sejarah dalam hidupku.. gara-gara terlalu inginkan makan "chicken chop"..
Mengidam lama dah nak makan.. dari minggu lepas lagi..
Ya Allah.. terlalu kepingin la nak kata tu..
then bila keluar naik motor dengan seorang akhawat yg sgt disayangi, tiba-tiba dilanda musibah tengah jalan dalam keadaan hujan renyai-renyai tu.. jatuh dan ya Allah.. hanya Allah saja yg tahu perasaan pada masa tu..
Terasa menggelungsur atas jalan raya dan teringat amal-amal yang pernah dibuat untuk "claim" dgn Allah la kononnya.. persoalan pertama adalah : Ya Allah adakah nyawa ku akan diambil sebentar lagi..

Moral of the story :

Allah masih beri peluang dan ruang untuk kita muhasabah bila mana kita ditimpa musibah.. Emmm sebab tu la orang yang beriman tu Allah akan uji sebeb Allah nak kita selalu ingat Dia walau kat mana pun kta berada..

Then teringat la jgak cerita firaun tatkala Allah membelah laut dan mereka mati ditelan bumu laut pada saat itu.. mereka baru mengaku tiada Tuhan yang layak disembah melainkan Allah.. baru nak bertaubat setelah ajal dihujung tanduk...

Banyak yang teringat setelah xcident tu berlaku.. teringat surah-surah juzu' amma yang menceritakan keadaan hari akhirat yakni hari pengakhiran.. Betapa semua manusia akan cemas dan menggeletar.. ketika itu baru manusia teringat bahawa apa yang dikatakan Allah dalam Quran tu adalah benar.. TERBUKTILAH apa yang disebut Allah.. apa yang Allah telah beri amaran awal2 lagi..

Ya Allah.. aku tahu aku banyak dosa.. tak tertanggung rasanya untuk menerima azabMu.. Aku tak mahu ya Allah.. bila dapat luka-luka pada badan ni teringat ayat Allah yg menyatakan pada hari akhirat ant bila mana manusia tu dimasukkan ke dalam api neraka, kulitnya akan saling berganti selepas dijilat api..

Memang betul kenapa Allah kata cmtu.. Semalam masa nurse merawat luka pada badan ini, memang terasa "nikmat" sakit tu.. MasyaAllah. Ya Rabbi. sangat sakit bila ubat iodin tu disapukan pada luka yang merah berdarah..itu baru ubat, belum lagi API yang MENYALA-NYALA..  Sebenarnya Allah nak memang nak kita rasa azab die tu sebeb kita dah diberi pengetahuan, petunjuk dan pimpinan dari sekeliling kita.. tapi kita tak nak berfikir tentang kebesaran Allah..

kita hanya memandang keseronokan kita, menurut hawa nafsu kita tak fikir ke mana kta nak bawa diri kita.. maccam mana bekalan kita untuk bertemu dengan Allah nanti. apa jawapan kita di hadapan Allah.. apa yang kta nak saksikan yang kita beul-betul dah buat apa yang Allah suruh...

Muhasabah untuk hari ni...


"Ya Allah, janganlah Engkau biarkan aku lemas dalam arus dunia ini... pimpinlah aku ke jalan yang Engkau redhai.. janganlah hati ini dibolak-balikkan setelah diberi hidayah.. istiqamahkan ya Allah.. Kuatkan semangat ku.. yakinkanlah aku pada janjiMu.. peliharalah IMAN ku ya Rabbi.. Ya zaljalali wal ikromm.. ku pohon petnjuk andai salah, ku pohon inayah tatkala ditimpa kesusahan, Jadikanlah kesusahan itu suatu yg mampu untuk aku menanggungnya demi mncapai redhaMu... Aku pasrah Ya Allah, andai kesusahan itu berterusan, dan dengan itu aku sentiasa mengingatiMu selalu, aku rela YA Allah.. Biarlah lelah itu terus lelah untuk bersamaku.. biar malas itu terus malas bersamaku.. kuatkan aku ya Rabb.." ameeeen ya rabbal 'alamin

No comments:

Post a Comment