bekalan untuk cuti sementara tunggu posting :)


Apakah makna dakwah dan tarbiyyah dari perspektif saya?

Tiada dakwah tanpa tarbiyyah. 
Tiada tarbiyyah tanpa dakwah.
 Elemen yang saling memerlukan, memenuhi hak ke atas setiap satunya. 
Dakwah adalah cinta dan tarbiyyah adalah nafasnya. 
Kencangnya nafas tarbiyyah yang terhela, begitulah suntikan semangat dakwah yang tercipta. 
Tarbiyyah itu adalah untukku dan dakwah adalah praktisnya. 
Sehari-hari memikirkan tentang dakwah, tiada makna jika diriku membiarkan jiwa tandus tanpa tarbiyyah..
 aku menggerakkan dakwah ini kerna aku rela, tiada yang memaksa. 
Aku mengerti bahawa ini adalah jalan orang-orang yang benar..
merindui tertegaknya kalimah Allah di muka bumi. 

Kerana tiada perkataan yang LEBIH BAIK melainkan menyeru manusia kepada Allah..
Itulah dakwah. 
Dakwah memerlukan subjek dan subjek nya adalah seluruh ummah ini.. 
Tujuannya adalah untuk menyeru kpd manusia bahawa ISLAM ini bukan sekadar agama..
tapi cara hidup yang menjanjikan kebahagiaan dunia dan akhirat. 
Aku mengajak manusia dengan kasih sayang untuk menyedarkan mereka bahawa kasih dan redha Allah itu adalah untuk manusia yang sedar mengapa mereka hidup di dunia ini..
 Tarbiyyah itu proses didikan sepanjang zaman...
Berterusan selagi dikurniakan nikmat kehidupan..
 Tarbiyyah yang mendidik jiwa-jiwa manusia ..
supaya memahami tanggungjawab sebagai muslim solihiin wa muslihiin..


No comments:

Post a Comment