dalam usaha melahirkan KETENANGAN dalam semua situasi..

Pesan seorang akh : Tenang itu dari Allah dan gopoh gapah itu dari syaitan... :) syukran atas nasihat itu..



Ketenangan akan hadir apabila kita mengingat Allah... memang betul pun.. bila setiap langkah kita, tindakan kita dalam kehidupan seharian itu dengan ingat Allah, pasti akan tenang hati.. biarlah orang marah macam mana sekali pun, bila ada Allah dalam hati, insyaAllah.. COOL :) [rasa macam dalam aircond]..  sirius..

sesusah mana pun dugaan yang kita terima, yakinlah dengan ketenangan yang dimiliki itu akan membuatkan kita mudah membuat keputusan dengan rasional atau dalam bahasa inggeris nya.. "on track"


so, sebagai kesimpulannya, tak kesahlah dalam keadaan apa pun, jika Allah sentiasa di hati jangan risau.. Allah akan tunjukkan jalan.. cepat atau lambat, ada hikmahnya.. 


kalau lambat.. Allah nak kita bersabar..
kalau cepat... alhamdulillah...
kalau tak dapat.. tak mengapa.. ingatlah, semua yang kita mahukan tu tak semuanya baik untuk kita, Allah lebih mengetahui kesan dan akibatnya..
Semua itu ceritera Allah, dalam aturan Nya.. jangan selalu persoalkan taqdir, kerana kita TAK PERNAH tahu bagaimana Allah menyusun hidup kita..


Apa yang penting, usaha untuk menjadikan setiap tindakan kita adalah selayaknya seorang hamba.. bersyukur dengan apa yang dimiliki, berusaha mengubah diri menjadi yang lebih baik, dan jangan lupa mengajak orang lain berbuat baik sama :)



Jika kau merasa gelisah, ingatlah Allah kerana Dia sentiasa bersamamu, 
pintalah pada-Nya agar tenangkan hatimu
Jika kau rasa sedih, ingatlah Allah sentiasa bersamamu, 
tidak pernah Dia tinggalkan dirimu walau sesaat hanya dikau yang menjauhkan diri daripada-Nya, pohonlah agar dikuatkan hatimu menempuh dugaan tanda sayangnya Dia kepadamu
Jika kau merasa menyampah, bengang, benci pada orang lain atas sikapnya,
ingatlah Allah suka orang yang penyabar
Jika kau rasa bosan, ingatlah Allah, 
pintalah pada-Nya kegembiraan agar kau ceria
Jika kau rasa gembira, janganlah dikau lupakan-Nya kerana Dia selalu bersamamu dikala suka duka gembira ceria tangis tawa
Jika kau merasa sunyi tiada teman, 
ingatlah Allah ada bersamamu, berkomunikasilah dengan-Nya dengan mengadu yang kau sunyi
Jika kau merasa kosong, pintalah pada-Nya agar dikurniakan pengisian pada jiwamu yang kosong
Jika kau merasa tidak hargai, dicintai dan dikasihi, 
ingatlah Allah sentiasa menyayangimu kerana Allah Maha Penyayang terhadap hamba-Nya
Jika kau merasa miskin, kau pintalah kekayaan daripada-Nya sekalipun kekayaan itu bukan daripada segi kewangan tetapi kekayaan itulah yang akan memberikan kau keberkatan dan kegembiraan dalam hidupmu
Jika kau merasa penat, ingatlah Allah yang tidak pernah penat yang sentiasa menunggumu  untuk berbicara dengan-Nya sedangkan amat jarang kau berniat untuk melakukannya, hanya sibuk dengan kerja harianmu


No comments:

Post a Comment