...::ku akui kekerdilanku Ya Allah::...

cukuplah Allah bagiku, tiada Tuhan selain diriNya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal. (At-Taubah:129)
Sejak beberapa waktu ini, telah TIGA kali kemalangan ngeri yang melibatkan insan-insan di muka bumi . dua antaranya yang berlaku di hadapan mataku...Terlihat sekujur tubuh terbaring di atas jalan raya, diipenuhi darah dikepalanya dan terpejam matanya.. 1 insiden yang diceritakan oleh mak melibatkan seorang pelajar. Hanya sekadar perkongsian di sini, tidak ingin mengaibkan atau mengatakan keburukan tetapi cukuplah sebagai pengajaran buat diri sendiri. Pelajar terbabit menurut mak, dia keluar secara terpaksa kerana ibunya menyuruh membelikan barang di kedai. tapi nasib tidak menyebelahinya kerana terlibat dengan kemalangan tu..


hatiku berbisik "Ya Allah, mungkinkah itu disebabkan perkataan "terpaksa" itu, tidak ikhlas, merungut? Ntahlah Ya Allah, macam-macam ( Ya Allah, mohon dijauhkan dari prasangka) tapi itulah apa yang sering difikirkan tatkala mendengar cerita tragis itu.."

kebetulan..  sepanjang masa itu, terbaca terjemahan dalam kitab suci Al-Quran tentang amaran yang Allah bagi : 17 : 23, yang bermaksud ;
"dan Tuhanmu telah memerintahkan agar kamu jangan menyembah Tuhan selain Dia dan hendaklah berbuat baik kepada IBU BAPA. Jika salah seorang di antara keduanya atau keduanya sampai berusia lanjut dalam pemeliharaanmu, maka janganlah engkau mengatakan "AH" dan jangan lah engkau membentak keduanya, dan ucapkanlah perkataan yang baik"
Mak, maafkan ida atas apa yang ida lakukan dulu, kini , dan selamanya.. Mga lepas ni lebih ikhlas untuk mematuhi apa yang mak suruh... :) bapak pun sekali jgak, bukan mak je

Pelengkap hidupku...

Sahabat2 dan pembaca sekelian, betapa mereka adalah insan yang tiada galang gantinya.. merekalah yang membesarkan kita, dari kecil sampai kita mengenal segalanya. bermula mereka lah kita menikmati dunia, mengecap bahagia.. duka yang sedikit kita alami bukanlah ukuran ketidaksempurnaan didikan mereka tetapi kita la yang gagal mengenal dunia apabila kita diberikan petunjuk mengenal kebaikan dan keburukan..

Mulia nya mereka sehingga Allah meletakkan mereka selepas nabi untuk kita kasihi....  khas buat my parents :


Pelengkap dan melengkapkan

Permataku ... by Mirwana

Sunyi...selubungi malam...
Mengusik minda yang terlontar jauh...
Masih hangat terasa ...
Tangan yang membelai yang mengusik manja...
Daku damba kasihmu...
Biar jadi pedoman...
Buat penyuluh jalan kugapai impian...

Angin...kau nyanyikan lagu...
Untuk permataku...tenang selalu...
Bayu...sampaikan berita...
Daku kini ceria...aman dan bahgia...
Selimutkan rinduku bersama malammu...

 Hadirlah...kau dalam mimpiku...
Agar kau selalu...ada disisiku...
Rindu belaian kasihmu...Rindu senyumanmu...
Penawar lukaku...
Dengarkan laguku...hadiah untukmu...
Jasa dan baktimu ku kenang selamanya..

Dikaulah cahaya...
Bila malam menjelma...
Kasihmu membawa ke syurga...
Dan redha yang Esa...

No comments:

Post a Comment